logo
naamnw

denieuwe

 

naam schip: De Nieuwe Weereld
bouwjaar: 1895
type: Hagenaar 100 ton
werf: Bodewes Maartenshoek

Het schip is in 1895 als zeilschip gebouwd door scheepswerf Bodewes te Maartenshoek in Groningen.
Het heeft z.g.n. 'haagsche maten' speciaal geschikt om Den Haag binnen te kunnen varen.
De onvermijdelijke Wagenbrug die gepasseerd moest worden was 4,20 meter breed.
Het schip 4,16 meter.De aangehangen zwaarden konden aan boord genomen worden en de ankerlier (nog aanwezig) had een uniek scharnier waardoor het omgeklapt kon worden om het schip zo klein mogelijk te maken voor de doorvaart.
Het schipperspaar Hendrik Jan van de Pol en zijn vrouw Aaltje die op De Nieuwe Weereld woonde en werkte hadden geen kinderen en geen knecht.
Het was een hard bestaan en 'schraalhans' was keukenmeester.
Het schip vervoerde voornamelijk stenen uit de steenfabrieken langs de grote rivieren naar Den Haag.
Eenmaal door de wagenbrug moest de helft van de lading met de hand worden overgeladen in kleine schuitjes om over een ondiepte te kunnen komen.
Daarna weer alles erin en doorvaren.
In arme tijden werd ook wel 'gebeugeld' het schip ging voor anker op een rivier en met behulp van een schepnet aan een lange stok werd er zand van de bodem in het ruim geschept.
Na dit zeer zware werk probeerde men de buit te verkopen in de stad, alwaar met kruiwagens de lading gelost werd. In 1929, het schip was toen '34 jaar oud', werd in Amsterdam een fonkelnieuwe Kromhout Middeldruk Gloeikopmotor type M2 ingebouwd. Maar het bleef ploeteren ditmaal om de hypotheek af te lossen. Tot in de jaren 60 heeft het als motorschip vracht vervoerd en heeft daarna jaren zijn diensten bewezen als varende scheepskerk in en rond de haven van Rotterdam.
De dominee woonde in de roef en preekte in het ruim. Eind jaren tachtig is het schip in handen van de huidige eigenaar gekomen. Het ruim is in authentieke stijl ingetimmerd incl. bedstede. De Kromhout wordt dit voorjaar na 70 jaar trouwe dienst vervangen door een moderne motor met meer vermogen die reizen naar het buitenland mogelijk maakt. Ook de roef wordt vernieuwd en voor de stroomvoorziening wordt een nieuwe fluistergenerator geïnstalleerd. Eind dit jaar zullen ook de zwaarden en de helmstok worden vervangen. Uiteindelijk willen we ook de mast en tuigage in oude glorie herstellen.


Waar is het schip vroeger voor gebruik
t: Vervoer van stenen en losse vracht van en naar Den Haag.
Wat was het vaargebied: Rivierengebied
Waar wordt het schip nu voor gebruikt: Varend woonschip
Wat is nu het vaargebied: Binnenwater, IJselmeer en Waddenzee

 

read more